تغذیه کودکان

مقالات

از بهترين مواد مغذي براي كودكان چيست؟

1400-2-29 38
از بهترين مواد مغذي براي كودكان چيست؟

گرچه شما بچه‌هایتان را مجبور نمي کنید غذاهایی را که دوست ندارند ولي مقوي است را بخورند یا بشقاب‌ وعده غذاهايشان را كامل تمام كنند، اما غذاهای سالم زیادی وجود دارد که بچه‌ها دوست دارند ونيازي نيست براي خوردن آن ها اجباري در كار باشد.کودکان شما بهتر است یاد بگیرند که از انواع غذاهایی که دارای فیبر بالا، چربی مفيد و کلسیم، آهن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی هستند لذت ببرند.


10- ماست

ماست یک غذای سالم برای کودکان است، به خصوص برای کودکانی که شیر زیادی نمی نوشند، زیرا ماست منبع خوبی از کلسیم است.

ممکن است فکر کنید که بچه‌هایتان با خوردن ماست خوب تغذيه می‌شوند، زیرا قبلاً ماست می‌خوردند، اما اگر تمام چیزی که می‌خورند ماست مخصوص بچه‌ها با شکر اضافی و بدون پروبیوتیک اضافه باشد، ممکن است برخی از مزایای تغذیه‌ای آن‌ها را از دست بدهند.

هنگام انتخاب یک ماست برای کودکان خود، به دنبال ماستی با خصوصيات ماست هاي قديم مادربزرگانمان (ماست خانگي) باشید که کم چرب و بدون قند افزوده زیادی باشد.

همچنین ممکن است به دنبال ماستي با پروبیوتیک های اضافه باشید، اگرچه همه مطالعات موافق نیستند که آنها مفیدتر هستند.

10- ماست

9- سبزيجات

مطمئناً سبزیجات در لیست بهترین غذاها برای بچه ها قرار خواهند گرفت، اما این بدان معنا نیست که فرزندان خود را فریب دهید تا آنها را بخورند یا سعی کنید بچه های خود را مجبور به خوردن كاهو، گل کلم ، کلم بروکلی و اسفناج کنید.

سبزیجات زیادی وجود دارد که بچه ها دوست دارند، مانند هویج پخته، ذرت، نخود فرنگی و سیب زمینی پخته شده.

هویج پخته شده می تواند یک انتخاب بسیار مفید برای سلامتی باشد زیرا سرشار از فیبر، ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است.

به یاد داشته باشید که در سنین پایین به کودکان خود انواع سبزیجات را معرفی کنید، انتخاب های زیادی به آن ها ارائه دهید، با خوردن سبزیجات به عنوان یک تغذيه خانوادگي براي آن ها الگوی خوبی باشید و به ارائه وعده های بسیار کوچک سبزیجات ادامه دهید، حتی زمانی که فرزندان شما آنها را نمی خورند. اگر به اين كار ادامه دهید، در نهایت آنها سبزيجات را می خورند.

9- سبزيجات

8- ماهي تن

ماهی می تواند یک غذای سالم باشد مگر اینکه بچه های شما فقط اسنك ماهی یا ساندویچ ماهی سرخ شده بخورند. گاهی اوقات نادیده گرفته می شود كه ماهی تن، ماهی سالمی است که بسیاری از بچه ها آن را دوست دارند.

به نظر می رسد این روزها والدین به دلیل نگرانی در مورد آلودگی جیوه کمتر ماهی تن سرو می کنند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که مانند بسیاری از چیزها، ماهی تن نیز در حد اعتدال مناسب است. حتی با وجود هشدارها، کودکان مجاز به مصرف دو وعده در هفته ماهی تن سبک یا یک وعده ماهی تن سفید جامد هستند.

برای اینکه ساندویچ ماهی تن کودکتان را حتی سالم تر کنید، از سس مایونز کم چرب و نان سبوس دار استفاده کنید.

8- ماهي تن

7- تخمه آفتابگردان

اگرچه حالت خوردن تخمه آفتابگردان مثلا در ورزشگاه ها عادت بدی برای بچه‌های نوجوان به نظر می‌رسد، اما در واقع یک غذای سالم است که همه بچه‌ها می‌توانند از آن لذت ببرند، به شرطی که پوسته‌های آن را روی زمین پرتاب نکنند و به اندازه کافی بزرگ شده باشند و دانه ها خطر خفگی براي آن ها نداشته باشند.

اگرچه چربی‌های چند رشته غیراشباع و تک رشته غیراشباع زیادی دارند، اما اینها چربی‌های "خوب" براي بدن هستند. دانه های آفتابگردان دارای چربی های اشباع شده یا "بد" کمتري هستند.

تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر است و منبع خوبی از آهن است. آنها همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین E، منیزیم، فسفر، روی و فولات هستند.

7- تخمه آفتابگردان

6- كره بادام زميني

اگرچه به نظر می رسد که کره بادام زمینی یکی از مواد اصلی در اکثر خانه ها باشد، بسیاری از والدین از کره بادام زمینی به دلیل نگرانی در مورد آلرژی غذایی و به دلیل اینکه ظاهراً چربی بالایی دارد از کره بادام زمینی اجتناب می کنند.

کره بادام زمینی نسبتاً چربی بالایی دارد، اما عمدتاً چربی تک رشته و چند رشته غیراشباع است، بنابراین بهتر از چربی های اشباع شده است که در بسیاری از غذاهای پرچرب دیگر یافت می شود.

کره بادام زمینی کم‌چرب نیز موجود است، یا اگر برندهاي غنی‌شده با ویتامین را انتخاب کنید، مي تواند ویتامین A، آهن، ویتامین E، ویتامین B6، اسید فولیک، منیزیم، روی، و مس علاوه بر اینکه منبع خوبی از پروتئین است، را براي بدن كودك شما تامين كند.

6- كره بادام زميني

5- بلغور جو دوسر

به همان اندازه که نوزادان از سرلاك غلات جو دوسر لذت می برند، کمی تعجب آور است که بسیاری از آنها پس از بزرگتر شدن با نان سفید و سایر غلات تصفیه شده تغذيه می شوند و با افزایش سن به اندازه بلغور جو دوسر و غلات کامل نمی خورند.

شما می توانید با سرو کردن بلغور جو دوسر برای بچه هایتان، که بسیاری از بچه ها آن را دوست دارند، و بیشتر غذاها و تنقلات جو دوسر (مانند کوکی های جو دوسر، بيسكويت های جو دوسر و غیره) با این روند مبارزه کنید.

بلغور جو دوسر یک غذای پر فیبر است که برای کودکان شما مفید است، درست مانند سایر غذاهای غلات کامل.

5- بلغور جو دوسر

4- شير

اغلب به نظر می رسد که کودکان نوپا و پیش دبستانی نمی توانند شیر کافی دریافت کنند، اما با افزایش سن، بسیاری از کودکان شروع به نوشیدن شیر کمتر و کمتری می کنند. این احتمالاً به این دلیل نیست که آنها نسبت به شیر بیزاری می کنند، بلکه به این دلیل است که بسیاری از نوشیدنی های دیگر از جمله نوشابه، نوشیدنی های میوه ای و آب میوه بیش از حد در خانه در دسترس هستند.

شیر منبع خوبی از کلسیم، ویتامین D و پروتئین برای کودکان است و باید بخشی از رژیم غذایی هر کودک باشد - مگر اینکه به شیر حساسیت داشته باشد.

بسته به سن، بیشتر بچه ها باید روزانه بین 2 تا 4 لیوان شیر (شیر کم چرب اگر حداقل 2 سال دارند) بنوشند، به خصوص اگر هیچ غذای پرکلسیم دیگری نمی خورند یا نمی نوشند.

4- شير

3- تخم مرغ

برای مدتی برخي معتقد بودند، تخم‌مرغ‌ها به دلیل محتوای کلسترول‌شان تاثیر خوبي ندارد، اما اکثر متخصصان تغذیه اکنون توافق دارند که تخم‌مرغ می‌تواند بخش سالمی از رژیم غذایی شما و كودكانتان باشد.

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است و حاوی مقداری آهن و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است.

گرچه تخم مرغ حاوی کلسترول است، ولي حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده نمي باشد، که چربي اشباع عامل مهم تر در افزایش سطح کلسترول یک فرد است و تخم مرغ به تنهايي نمي تواند كلسترول خون را اقزايش دهد. بنابراين توصيه غذايي بر اين است كه يك روز در ميان مصرف تخم مرغ براي كودكان مفيد مي باشد.

3- تخم مرغ

2- غلات صبحانه و كورن فلكس

درست است كه یک کاسه پر از غلات صبحانه شیرین، تغذيه سالمی نیست، اما بسیاری از غلات صبحانه دیگر می توانند بخش سالمی از رژیم غذایی کودک شما باشند.

هنگام انتخاب یک غلات صبحانه برای فرزندانتان، سعی کنید به دنبال غلاتی باشید که نتوانید آن را از درون جعبه مانند آب نبات بخورید. انتخاب های خوب شامل غلات سبوس دار است که با کلسیم غنی شده و دارای فیبر اضافه شده است. بسته به بقیه رژیم غذایی فرزندتان، ممکن است به دنبال غلات صبحانه باشید که آهن اضافی و سایر مواد معدنی و ویتامین ها را تامین کند.

به طور کلی، برخی از غلات صبحانه سالم که بسیاری از بچه ها دوست دارند عبارتند از:

غلات صبحانه شامل جو دوسر

غلات صبحانه چند دانه

غلات صبحانه شامل گندم خرد شده

غلات صبحانه سبوس کشمش

كورن فلكس گندمی

یک موز یا توت فرنگی خرد شده را به کاسه اضافه کنید تا بچه هایتان آن را بیشتر دوست داشته باشند.

2- غلات صبحانه و كورن فلكس

1- سيب

مانند اکثر میوه ها، سیب نیز یک میان وعده عالی است. آنها آبدار، شیرین (یا ترش، بسته به تنوع) و کم کالری هستند (حدود 90 کالری برای یک سیب متوسط). آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین C هستند و حدود 5 گرم فیبر برای یک سیب کامل پوست کنده در نظر گرفته مي شود.

متأسفانه سیب یکی از آن غذاهای سالمی است که می تواند به یک تغذيه کمتر سالم تبدیل شود و بسیاری از فواید تغذیه ای خود را از دست بدهد در صورتي كه به شيوه زير مصرف شود.

والدین به جای دادن یک سیب کامل با پوست، اغلب به کودکان سیب پوست کنده، سس سیب یا آب سیب می دهند. پوست کندن سیب باعث می شود حدود نیمی از فیبر خود را از دست بدهد و همچنین سس سیب نسبت به یک سیب کامل فیبر کمتری دارد و قند و کالری بیشتری دارد.

1- سيب

مقالات متفرقه

فعالیت بدنی در کودکان کاهش یافته است

فعالیت بدنی در کودکان کاهش یافته است

چندین مطالعه نشان می‌دهد که بچه‌ها به‌خصوص از زمان همه‌گیری کووید-۱۹، فعالیت بدنی چندانی ندارند.

برعکس، بزرگسالان از نظر بدنی فعال تر می شوند.

تلاش برای گنجاندن حرکت در برنامه های روزانه خانواده می تواند برای همه افراد درگیر مفید باشد.

بسیاری از والدین ممکن است نگران این باشند که فرزندانشان هر روز به اندازه کافی فعالیت بدنی نداشته باشند، به ویژه در طول دستورات ماندن در خانه در طول همه گیری COVID-19. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی در کودکان کاهش یافته است (مخصوصاً با بزرگ‌تر شدن آنها)، شواهدی وجود دارد که عکس این موضوع برای بسیاری از بزرگسالان صادق است.

گرچه این موضوع تعجب آور به نظر مي رسد، اما کارشناسان بر اين باورند که والدین می توانند از این انگیزه برای تشویق کودکان به حرکت نیز استفاده کنند. گنجاندن تحرك در زندگی روزمره بصورت برنامه ريزي شده در خانواده می تواند به کودکان کمک کند تا به طور طبیعی ورزش بیشتری کنند.

مشاهده این مقاله
تولد كودك خود را چگونه جشن بگيريم؟

تولد كودك خود را چگونه جشن بگيريم؟

احتمالاً فکر نمی کردید که به اين زودي يكسال بگذرد، تبريك مي گوييم به سرعت فرزندتان دارد بزرگ مي شود. تولد کوچولوی شما نزدیک است. ممکن است اولين تولد فرزندتان سریع‌ترین سال به نظر برسد ولي سال هاي آتي نيز چنين است، اما در هر صورت بالاخره اين روز نزدیک است. و اکنون که چنین است، ممکن است از خود بپرسید که بهترین راه برای جشن گرفتن تولد کودکتان چیست.
مشاهده این مقاله
چگونه کودکان در آشپزخانه کمک کنند

چگونه کودکان در آشپزخانه کمک کنند

درست مانند آشپزی با کودکان نوپا، کودکان پیش دبستانی تمايل به استقلال دارند. "من می توانم آن را انجام دهم!" گرایش به استقلال مخصوص کودکان این سن است. خوشبختانه، هرچه بیشتر به آنها اجازه دهید در تهیه غذا مشارکت کنند، آنها را تشویق می کنید تا غذا بخورند.

والدین معمولاً هنگام خوردن یک وعده غذایی كامل توسط كودكشان که معمولاً هرگز آنها را لمس نمی کردند ولي اكنون آن ها را مي خورند، شگفت زده می شوند، چون استقلال انگیزه قوی ای است. این تكنيك می تواند به ویژه در زمانی مفید باشد که كودك شما تمايلي به غذا خوردن نشان نمي دهد و در حال كاهش وزن است.

برای اینکه کودکان پیش دبستانی در آشپزخانه مشغول شوند، به آنها اجازه دهید تمام کارهای مشابهی را که کودکان نوپا می توانند انجام دهند، به علاوه چند کار دیگر را انجام دهند. علاوه بر وسایل آشپزخانه که برای استفاده کودکان نوپا در نظر گرفته شده است، بچه‌های این سن ممکن است آماده باشند وسایل کمی پیشرفته‌تر مانند توپ‌گیر هندوانه، سبزی خردکن دستي، یا پرس سیر (با نظارت) را امتحان کنند.

مشاهده این مقاله
نوجوانان چگونه در آشپزخانه کمک کنند

نوجوانان چگونه در آشپزخانه کمک کنند

آشپزی با بچه های کوچک می تواند سرگرم کننده باشد، اما اگر صادق باشیم، می تواند تمرینی برای صبر والدین باشد. از سوی دیگر، آشپزی با بچه‌های بزرگ‌تر، اغلب زمانی که شما شروع به آموزش مهارت می‌کنید. با افزایش سطح چالش، به تقویت مهارت‌های آن‌ها منجر مي شود.

یکی از راه های عالی برای ارتقای استقلال و خلاقیت آشپزی در کلاس های بالاتر این است که کتاب آشپزی خود را به فرزندان خود بدهید. هنگامی که شروع به جستجو کنید، ده ها کتاب آشپزي مناسب برای بچه ها در این سن پیدا خواهید کرد. یکی از كتاب هاي آشپزي با تصاویر فراوان و دستورالعمل های گام به گام را انتخاب کنید. سپس، فرزندتان را تشویق کنید تا خود را در تهیه غذايي، یا دسر، امتحان کند.

مشاهده این مقاله
اهميت دوست در روابط فرزندان

اهميت دوست در روابط فرزندان

بسیاری از بچه ها بهترین دوست یا گروهی از بهترین دوستان دارند. بچه های دیگر گروهی از دوستان دارند اما یک یا چند نفر را به عنوان "بهترین دوست" انتخاب می کنند. با این حال، یک یا چند نفر از این کودکان ممکن است در نهایت بیشترین زمان را با فرزند شما بگذرانند و عملاً به بهترین دوست تبدیل شوند.

این روابط ممکن است سال ها طول بکشد یا کوتاه مدت باشد. برخی از بچه ها در طول دوران کودکی خود با یک سری دوستان صمیمی روبرو می شوند، برخی دیگر ممکن است همان دوست را برای تمام زندگی خود حفظ کنند. سپس، بچه‌های دیگری هستند که گروه کوچک یا بزرگی از دوستان دارند که واقعاً یکی را بر دیگری ترجیح نمی‌دهند، دیگران هنوز ممکن است دوستی نزدیک زیادی نداشته باشند ويا ترجیح دهند به تنهایی بازی کنند.

اغلب، بهترین دوستی ها به صورت طبيعي یا به دلایل عملی ایجاد می شوند، به ویژه زمانی که بچه هایی با علایق یا پیشینه های مشابه در نزدیکی یکدیگر هستند. کودکانی که زمان زیادی را با هم می گذرانند، مانند نشستن در کنار یکدیگر در کلاس، بازی در یک تیم ورزشی، شرکت در یک باشگاه یا فعالیت مشابه، یا زندگی در همسايگي ممکن است احتمال بیشتری برای ایجاد این روابط داشته باشند.

مشاهده این مقاله
اخطار حذف!
آیا میخواهید این گذینه را حذف نمایید؟